Klasa 4 - projekt "TO LUDZIE TWORZĄ HISTORIĘ"

Na pomysł projektu wpadłam w momencie, gdy zauważyłam, że czas szybko umyka, a ja w 4 klasie zbyt długo zasiedziałam się w "pierwszym dziale". Ponadto chciałam, aby dzieciaki zrobiły coś same, same dotarły do wiedzy, wykorzystały ją w praktyce, a przy tym dobrze się bawiły. 
Projekt nazwałam "TO LUDZIE TWORZĄ HISTORIĘ". Podstawa programowa w klasie 4 zakłada bowiem szybkie przejście przez historię Polski na podstawie wybranych postaci historycznych.
Każde dziecko w klasie losowało więc postać, którą pozna samodzielnie, a później przedstawi całej klasie. Następnie otrzymało kartę z narysowanym schematem postaci - zależało mi bowiem, aby postaci były podobnej wielkości, a projekt stanowił zwartą całość.
Później każdy uczeń musiał swoją postać odpowiednio ubrać, w charakterystyczne dla niej ubranie i akcesoria. Oczywiście korzystając z dostępnych źródeł - stron podręcznika, albumów, Internetu i telefonu. 
W końcu przyszedł czas na stworzenie życiorysu, czyli przedstawienia postaci z imienia i nazwiska, podania lat życia oraz najważniejszych osiągnięć. Wszystko miało być krótko zapisane na doklejanych do postaci chmurkach - tak, aby uzyskać efekt "przedstawienia się" postaci.
Mój plan zakładał, że wszystkie prace będą eksponowane na tablicy korkowej, dzieci będą je po kolei omawiać. A na kartach pracy dotyczących postaci uzupełniać zadania na ich temat. Na koniec mieliśmy zebrać najważniejsze cechy charakteru, które spowodowały, że uczymy się właśnie o tych ludziach. Czyli jakim trzeba być człowiekiem, aby trafić na karty historii.
Ale... przyszła pandemia. Szkołę zamknięto. Nauka przeniosła się do Internetu. Dlatego wszystkie gotowe lub prawie gotowe prace uczniowskie sfotografowałam. Następnie wycięłam tło z każdego zdjęcia (link do programu wycinające tło TUTAJ, a same postaci zamieściłam w prezentacjach powstałych w Genial.ly oraz Canvie. Ponieważ uczyłam dwie klasy czwarte, w prezentacjach umieściłam prace z obu klas, tak aby każde dziecko odnalazło swoją postać. Dodałam do tego własne informacje, dodatkowe filmy i zadania. A że czas gonił - niekiedy były to trzy postaci jednocześnie. 
Przyznam z radością, że dzieci doskonale pamiętały, jak swoje postaci tworzyły, i chętnie dzieliły się swoimi o nich wrażeniami. 








Jadwiga i Jagiełło

Kościuszko, Wybicki, Traugutt

M.Skłodowska-Curie

Piłsudski, Kwiatkowski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa 4 - Źródła historyczne

Gry korytarzowe - STOLIK DO GRY W WARCABY LUB SZACHY

Klasa 4 - Źródła historyczne - wykorzystanie pomocy dydaktycznych