ŚCIANA HISTORII POLSKI - czyli historia w warsztatowni

Od września mam nową salę. Odmalowaną, czystą, elegancką. I mam też pozwolenie Dyrekcji szkoły na samodzielne jej strojenie. Co sukcesywnie czynię, używając materiałów naturalnych, drewnianych, przygotowywanych wcześniej w szkolnej warsztatowni.

Pomyślałam sobie, że przydałyby się rzucające się w oczy najważniejsze daty, związane z dziejami Polski. Oczywiście wykonane w drewnie. Znalazłam takowe w warsztatowni - stare drewniane skrzynie, które dostałam od rodziców jednej z uczennic. Swego czasu ogłosiłam akcję zbiórki drewnianych palet i skrzyń, i w tej chwili mam już w czym wybierać.

Skrzynie nie nadawały się do ponownego użycia w swej pierwotnej formie, ale jako części - jak najbardziej. Chwyciłam więc w dłoń wyżynarkę i pocięłam skrzynię na mniejsze części. 


Każdą deseczkę oszlifowałam (szlifierką ładowaną na baterię), mocując ją do imadła. Ważne, aby obie ręce mieć wolne. Ponadto materiał szlifowany lubi uciekać spod pracującej szlifierki. Lepiej unikać takich sytuacji. 

Kolejnym krokiem było pocięcie przygotowanych desek na mniejsze kawałki, ucięte elektryczną piłą kątową mniej więcej w połowie swej długości. Chodziło mi o efekt różnorodności i starości oraz braku symetrii i braku równości. Deski ze skrzyni same w sobie były dość krzywe, co potęgowało efekt. Przygotowane małe deseczki pomalowałam lakierobejcą w kolorze ciemnego brązu.


Do napisania dat i ich objaśnień użyłam flamastra w kolorze białym (markera z farbą do renowacji napisów na nagrobkach) - DATY duże, pogrubione, a ich OBJAŚNIENIA jedną warstwą, pismem drukowanym. Dodatkowo daty otoczyłam obwódką w kolorze czarnym (również z pomocą flamastra - markera do płyt CD). 

Przyszedł czas naklejenia moich historycznych deseczek na ścianę - polecam tu klej do drewna lub klej montażowy (jeśli element naklejany jest większy i cięższy). Aby idea dat na ścianie była nieco jaśniejsza, dodałam do całości osobny element - na desce (zakupionej w sklepie z materiałami kreatywnymi), pomalowanej dla kontrastu na biało, nakleiłam literki pomalowane na brązowo. Napis brzmi: ŚCIANA HISTORII POLSKI.


Przyznam, że projektu jeszcze nie skończyłam. Brakuje mi kilku deseczek - ich obróbka wymaga niestety czasu i pracy. Ale niebawem go ukończę i wszystkie daty zawisną w dobrze widocznym miejscu, bo przed oczyma moich uczniów. Niemniej już teraz wzbudzają zainteresowanie. 👀👍

Myślę, że warto je widzieć, spoglądać na nie. Ta wiedza sama wejdzie do głowy... 👧👱

Ściana historii Polski - instrukcja

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa 4 - Źródła historyczne

Gry korytarzowe - STOLIK DO GRY W WARCABY LUB SZACHY

Klasa 4 - Źródła historyczne - wykorzystanie pomocy dydaktycznych