11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości

Wielkimi krokami zbliża się kolejna, 103. już rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. W mojej szkole - tradycyjny Tydzień Patriotyczny. Jednak w tym roku w nieco zmienionej formule.


Dotąd ów Tydzień trwał w okresie poprzedzającym dzień 11 listopada. Przez kilka dni przygotowywaliśmy się do obchodów organizując różne akcje na szkolnych korytarzach - wystawy prac uczniowskich związanych z odzyskaniem niepodległości, lekcje na holu, happeningi #KochamPolskę (zdjęcia z #). W przeddzień obchodów święta rano odbywał się uroczysty apel, wspólne odśpiewanie hymnu. A w godzinach popołudniowych - Wieczorne Spotkanie z Historią, czyli widowisko słowno-muzyczne dla uczniów, ich rodziców i dziadków, mieszkańców dzielnicy oraz zaproszonych gości (z Rady Dzielnicy, Rady Miasta, zaprzyjaźnionych szkół). Samego 11 listopada spotykaliśmy się w szkole wraz z chętnymi nauczycielami i uczniami, aby uczestniczyć w Gdańskiej Paradzie Niepodległości.

Niestety pandemia koronawirusa bardzo wiele zmieniła, również w kwestii organizacji tego święta w szkole. W zeszłym roku ogłaszaliśmy liczne konkursy on-line, m.in. na logo koszulki (związane ze Świętem Niepodległości i naszą szkołą), selfie z Józefem Piłsudskim, wiersz i komiks. Lekcje historii były poświęcone dziejom zmagań Polaków walczących z zaborcą, wraz z uczniami wykonywaliśmy zadania on-line temu poświęcone. Sam apel, czy w zasadzie krótką część artystyczną, w postaci kilku wierszy patriotycznych, uczniowie nagrali w domu, a ja wplotłam je w prezentację pokazywaną później na szkolnym Facebooku. 

Jeden z uczniów, z ówczesnej klasy 7 - napisał opowiadanie o tym, jak Polska odzyskała niepodległość. Jego bohaterami uczynił dwóch uczniów, osadzonych w szkolnej rzeczywistości ale roku 2118. Jeden z nich przenosi się w czasie i trafia do Warszawy 9 listopada 1918 roku. Staje się świadkiem powrotu Józefa Piłsudskiego z twierdzy w Magdeburgu, jego przywitania w stolicy i przekazania mu pełni władzy... Ja do tego teksty stworzyłam obrazki i powstał komiks (do obejrzenia TUTAJ).

W tym roku stoimy trochę pomiędzy - święto obchodzimy stacjonarnie w szkole, ale ze względów pandemicznych każda klasa osobno. Tym razem dzień 10 listopada będzie punktem wyjścia dla działań, które chcemy rozłożyć na cały listopad, a uwieńczyć projektem pt. "Polski Grudzień" - czyli zorganizowaniem spotkania lub nagrania poświęconego kilku wydarzeniom grudniowym, które ukształtowały polską niepodległość, poczynając od powstania wielkopolskiego, poprzez grudzień'70, stan wojenny, aż wreszcie rok 1989. Planuję również projekt eTwining "Wydarzyło się w grudniu w moim mieście/miejscowości" (o czym niebawem tu wspomnę). Zachęcam moich uczniów do wzięcia udziału w projekcie plastyczno-fotograficznym "Zareklamuj Polskę" (info o projekcie TUTAJ). Ponadto wykonamy KARTY CYTATÓW, czyli weźmiemy udział w projekcie "Warte zapamiętania" (info o projekcie TUTAJ) - autorstwa Zyty Czechowskiej. Z tym, że karty zaprojektowane przez Mateusza Łyska ze względów praktycznych (kolorowy druk...) zastąpię własnymi, wykonanymi w Canvie.


Na ścianach szkolnych korytarzy zawisną białe karty z napisami: WOLNOŚĆ, NIEPODLEGŁOŚĆ, PATRIOTYZM, POLSKA, 11 LISTOPADA - każdy uczeń będzie mógł dopisać swoje skojarzenie. W ten sposób powstaną chmury wyrazowe. Będzie też "chodzona historia", czyli fiszki z wydarzeniami, które również ozdobią korytarz.

Samego 10 listopada uczniowie pracując w swoich salach, jedną godzinę lekcyjną poświęcą na działania patriotyczne (tworząc m.in. ilustracje do polskiego hymnu, patriotyczną krzyżówkę czy patriotyczne kolaże). 

Na lekcje w tym tygodniu przygotowałam prezentacje wraz z zadaniami on-line, bo część dzieci znajduje się w trybie zdalnym...

Pierwsza z nich - w programie Genially - z wykorzystaniem filmu Instytutu Pamięci Narodowej "Co, gdyby zwierzęta mogły mówić - Kasztanka" i zadań na platformie LearningApps:

GENIALLY 11 listopada

Druga - w programie Canva - z wykorzystaniem różnych filmów, choć przede wszystkim filmu z kanału YT Cioci Ani :-) i zadania na platformie Wordwall. Tu też mój film LEGO :-) 

CANVA 11 listopada


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa 4 - Źródła historyczne

Gry korytarzowe - STOLIK DO GRY W WARCABY LUB SZACHY

Klasa 4 - Źródła historyczne - wykorzystanie pomocy dydaktycznych