KOMIKS NA LEKCJI HISTORII a KOMPETENCJE KLUCZOWE
Na jednej ze zdalnych lekcji dałam moim uczniom z klas 7 zadanie, aby najpierw zapoznali się z tekstem podręcznika dotyczącym przebiegu powstania styczniowego, a następnie samodzielnie go zinterpretowali w postaci komiksu. Otrzymali wybór co do formy komiksu - mogli wykonać go ręcznie (na kartce papieru, rysując postaci i wpisując w dymki odpowiednie opisy), ale mogli również skorzystać z różnych generatorów komiksu, typu: Makebeliefscomix, Comixify, Storyboardthat czy Pixton. Oczywiście świetnym wyjściem był też program graficzny CANVA.
Aby stopniować trudność uczniowie dostali możliwość zilustrowania całości lub tylko fragmentu tej lekcji.
I muszę przyznać - efekt przerósł moje oczekiwania. Już pierwsza praca, jaką otrzymałam, mnie zachwyciła i podniosła wysoko poprzeczkę dla pozostałych. Był to komiks, którego autorem był Łukasz, a korzystał z Pixtona.
Aby stopniować trudność uczniowie dostali możliwość zilustrowania całości lub tylko fragmentu tej lekcji.
I muszę przyznać - efekt przerósł moje oczekiwania. Już pierwsza praca, jaką otrzymałam, mnie zachwyciła i podniosła wysoko poprzeczkę dla pozostałych. Był to komiks, którego autorem był Łukasz, a korzystał z Pixtona.
Komiks do obejrzenia pod linkiem: ŁUKASZ, klasa 7
Pojawia się pytanie o wartość, jaką zyskał Łukasz na tworzeniu komiksu. Takie odpowiedzi się nasuwają:
Pojawia się pytanie o wartość, jaką zyskał Łukasz na tworzeniu komiksu. Takie odpowiedzi się nasuwają:
Jednym z kolejnych komiksów była praca Jasia - uczeń ten poszedł o krok dalej: nie tylko zinterpretował zadany tekst, ale dokonał jego transformacji na współczesny język memów. Zrobił to w sposób dowcipny, a wiemy doskonale, że przez zabawę uczymy się najlepiej. Oto ta praca:
Komiks do obejrzenia pod linkiem: JAŚ, klasa 7.
I ponownie, czego się uczeń nauczył, jakich umiejętności nabył podczas tworzenia komiksu?
Warto w tym miejscu wspomnieć o konieczności kształtowania w uczniach tzw. kompetencji kluczowych, czyli tych, których wszyscy potrzebujemy do samorealizacji, zatrudnienia oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Ich katalog określił Parlament Europejski i Rada Europy w maju 2018:
Zachęcam wszystkich do korzystania z takich form nabywania, utrwalania i sprawdzania wiadomości - dodatkowym atutem jest możliwość prezentowania ich na lekcji innym uczniom. A przecież analizując znany powszechnie stożek Dale'a wiemy, że najlepiej uczymy się poprzez praktyczne działanie oraz uczenie innych. ;-)
Komentarze
Prześlij komentarz